Una altra utilització de la música...

Una altra utilització de la música...

Música, Musicoterapia y discapacidad, de Melissa Mercadal-Brotons i Patrícia Martí Augé

Si la música tiene esta capacidad para provocarnos reacciones de manera inconsciente, cuando la aplicamos a proyectos concretos, con una intencionalidad determinada, el alcance de su efecto se multiplica de forma ostensible”

Assumpció Malagarriga i Rovira (introducció)

La musicoterapia és una disciplina poc coneguda i poc reconeguda dins l’estat espanyol. Tothom n’ha sentit a parlar, però poca gent sap ben bé què és exactament o quins camps treballa. A través d’aquest llibre, Melissa Mercadal-Brotons i Patricia Martí Augé, juntament amb una trentena de col·laboradors, exposen com la musicoterapia es pot aplicar a diferents discapacitats.

Les autores pretenen volen contribuir a la creació d’un cos teòric científic de la disciplina i sensibilitzar professionals i altres interessats sobre les aplicacions i els beneficis de la musicoterapia en la discapacitat.

El llibre comença amb dos capítols introductoris on es situa al lector sobre aquells aspectes relacionats amb tot el contingut del llibre: la música, la pedagogia musical i les seves aplicacions a persones amb discapacitat. Després d’aquests capítols, s’estructura en tres parts.

La primera tracta sobre la musicoterapia aplicada als diferents trastorns com la discapacitat intel·lectual, visual i física, i la pluridiscapacitat.

La segona, titulada musicoterapia i autisme, fa referència al Trastorn de l’Espectre Autista (TEA). Les autores han volgut dedicar tot un capítol al TEA perquè, per una banda, és un camp on s’ha treballat molt, i per altra banda les persones afectades pel TEA mostren una sensibilitat especial a la música.

Música musicoterapia y discapacidad

I la tercera i última part inclou capítols que fan referència a intervencions de musicoterapia en àmbits i entorns que no es centren en l’educació especial: escoles de música, centres comunitaris per joves i adolescents, escoles d’educació infantil,...  des de la primera infància fins a l’adolescència. Amb aquest últim apartat, les autores volen que el lector vegi no només l’aspecte terapèutic de la musicoterapia sinó també l’aspecte preventiu i potenciador del creixement i desenvolupament de nens i adolescents.  

Melissa Mercadal, llicenciada en psicologia per la Universitat de Barcelona, té els estudis superiors de Música al Conservatori Superior de Música de Barcelona, ha fet un màster en Musicoterapia per la Florida State University (EEUU), un doctorat en Pedagogia musical per la University of Oregon (EEUU), i actualment és la directora del màster interuniversitari de musicoteràpia de la universitat Pompeu Fabra - Universitat Ramon Llull i musicoterapeuta de l’Associació de Familiars d’Alzheimer del Baix Llobregat i del Centre Clínic de Musicoterapia i coordinadora de Màsters i d’Investigació de l’Escola Superior de Música de Catalunya (Esmuc).

Patricia Martí Augé també és llicenciada en psicologia i té el màster en Musicoterapia per la Universitat de Barcelona, ha estudiat guitarra al conservatori Superior Municipal de Música de Barcelona. A més ha fet un postgrau de teràpies naturals per la EUI Santa Madrona - Universitat de Barcelona. Actualment és professora del màster interuniversitari de musicoteràpia de la Universitat Pompeu Fabra - Universitat Ramon Llull i exerceix de musicoterapeuta i psico-oncòloga a la Fundació Oncolloga del Centre Clínic de Musicoterapia de Barcelona.

Les dues autores, amb un llarg currículum i experiència en el camp de la musicoteràpia, ens demostren amb aquest llibre les grans utilitats d’aquesta disciplina.

Comments

Log in to comment.